Hvad har Facebook Boost tilfælles med en lottokupon?

VIDEO: Hvad har Facebook Boost til fælles med en lotto kupon?

Du har måske lagt mærke til den lille blå Facebook Boost knap, der sommetider dukker op på dine opslag. Facebook definerer denne Boost funktion således: ”Knappen Boost opslag giver dig mulighed for hurtigt at oprette en Facebookannonce ved hjælp af dit opslag”.

Hvis du ønsker lidt ekstra eksponering og interaktion på din virksomheds opslag, kan denne funktion virke tiltalende, da den både er hurtig og nem at anvende.

Hos OnDigital mener vi, at det er en god idé at benytte mange af de markedsføringsværktøjer og muligheder Facebook tilbyder. Men vi tager dog afstand fra brugen af Boost knappen, da denne funktion er utroligt begrænset i forhold til Facebooks andre markedsføringsmuligheder.

Grundet Facebook Boost knappens mange begrænsninger bliver det sværere at ramme din målgruppe ordentligt, og derved skyder du penge i denne funktion uden at få et reelt udbytte af indsatsen. Således er chancerne for at ramme din målgruppe næsten ligeså små som chancerne for at vinde i lotto.

Når Facebook tilbyder dig at booste dit opslag, giver de dig muligheden for blandt andet at vælge din målgruppe, budget samt hvor længe annoncen skal køre. Disse muligheder kan virke fyldestgørende nok, hvis du ikke førhen har arbejdet med digital markedsføring. Men vi fraråder dig at falde i fælden.

Facebook Boost begrænser valget af annonceringsmålsætninger

Annoncens målsætning er det, du ønsker, brugerne skal gøre, når de ser din annonce på Facebook. Det kan eksempelvis være leadgenerering, beskeder eller lignende. Derfor kan annonceringsmålsætningerne hjælpe dig med at nå dine forretningsmål på længere sigt. Facebook Boost tilbyder kun to forskellige annonceringsmålsætninger, herunder ønsket om trafik til dit website og interaktion med dit opslag. Dette er ikke meget ud af alle de målsætninger Facebook besidder. Se dem her.

Du kan kun anvende et begrænset udvalg af annonceformater med Boost knappen

Herudover begrænser Facebook Boost også brugen af annonceformater. Annonceformater er den måde din annonce skal præsenteres på, herunder billede, video, diasshow og så videre. Ved brug af Boost knappen går du eksempelvis glip af muligheden for at anvende samlings- og leadannoncer, der bedre kan konvertere til kontakt eller salg.

Du kan kun vælge én målgruppe til dit boostede opslag 

Når du booster dit opslag på Facebook, kan du kun målrette din annonce mod én målgruppe. Det er naturligvis en stor begrænsning, da dit indhold derfor kun vil blive sendt ud til den ene målgruppe, som du har defineret. Indholdet vil blive vist til færre personer, og chancerne for at visninger er dermed også lavere. Dette kan resultere i, at din annonce opnår en lav relevansscore i Facebooks algoritme.

Facebook Business Manager

Der er mange ulemper ved at anvende Boost knappen, og ovenstående var blot nogle af dem, vi mener er mest betydelige.

Selvom Facebook Boost funktionen kan appellere til dig, og udadtil kan virke som en hurtig og effektiv løsning anbefaler vi, at du går på opdagelse i Facebooks andre værktøjer.

Facebook har udviklet en hel forretningssektion, som tager udgangspunkt i annoncering på mediet. Denne forretningssektion er kaldet Facebook Business Manager, og den samler alle de værktøjer, som du skal bruge for at udarbejde en god, solid og effektiv markedsføring på Facebook. Vil du gerne vide mere om, hvordan du opretter annoncer og lignende i Facebook Business Manager? Så se her.

Annonceadministratoren i Business Manageren tilbyder et hav af muligheder, når du skal opbygge din annonce. Du får eksempelvis mulighed for at skabe bedre annoncer, der er direkte målrettet til de målgrupper, som du tænker kunne være interessante. Det betyder også, at du kan målrette din annonce mod flere forskellige målgrupper ad gangen, og derved få indsigt i, hvilke målgrupper der viser en interesse.

Herudover kan du også opbygge dine kampagner og annoncer, så de passer til dine ønsker. Dette gøres igennem de forskellige annonceringsmålsætninger. Ved at vælge den rigtige målsætning fra start opnår du et bedre resultat i sidste ende.

Skal du fuldstændigt droppe Facebook Boost?

Facebook Boost kan måske virke for nogle få virksomhedssider på Facebook. Men vi mener, at Boost funktionen er spild af penge i den forstand, at du ikke kan opfordre til direkte konverteringer indenfor kontakt og salg. Dette er kun muligt at gøre igennem Facebooks avancerede annonceværktøj, Facebook Business Manager.

Når du bruger Boost funktionen, skyder du lidt i blinde nøjagtig ligesom håbet om at vinde i lotto.

Vi hjælper dig

Hos OnDigital hjælper, rådgiver og guider vi dig til en bedre digital markedsføring. Så du er altid velkommen til at tage fat i os, hvis du har brug for hjælp eller vil høre mere.

Del:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *