organisk rækkevidde ondigital holbæk

VIDEO: Er den organiske rækkevidde død?

Igennem de sidste par år har markedsføring på de sociale medier udviklet sig helt enormt. Facebook bliver hver dag brugt af utallige virksomheder som markedsføringskanal.

I januar 2018 annoncerede Facebook dog, at der ville ske en ændring i deres algoritme, som især ville ramme virksomhedssiderne. Det er ingen hemmelighed, at algoritmens ændring vil gøre det næsten umuligt for virksomheder at sprede sit indhold på organisk vis. Hos OnDigital har vi i januar og februar fokuseret på denne ændring, så hvis du vil vide mere omkring dette emne, kan du læse vores forskellige blogposts her på siden.

Men selvom den organiske rækkevidde på Facebook er så godt som ikke eksisterende, betyder det nødvendigvis ikke, at organisk indhold på de sociale medier er død. I stedet for at fokusere på organisk rækkevidde igennem Facebook anbefaler vi, at du søger hen på andre sociale medier. Sociale medier såsom Snapchat og Instagram er især platforme, som i større grad lader virksomheder få en større organisk rækkevidde.

Instagram – din vej til organisk rækkevidde

Instagram blev lanceret i 2010, og er siden da blevet et af verdens mest populære sociale medier. Instagram har et hav af muligheder for forretningsdrivende, og de kunne i november 2017 fejre, at hele 25 mio. virksomheder har en virksomhedsprofil på mediet.

Instagram har en bedre organisk rækkevidde end Facebook, da de to mediers algoritmer ikke har samme fokuspunkter. Instagram giver altså i større grad de forretningsdrivende lov til at udbrede sine opslag samt skabe trafik til og fra virksomhedens opslag.

#BrugRelevanteOgUnikkeHashtags

Instagram er især kendt for sine mange hashtags. Men når det handler om at markedsføre din virksomhed, skal du tænke dig godt om i forhold til, hvilke hashtags du vælger at anvende. Det er nemlig ikke nok at bruge gængse hashtags såsom #happy og din virksomheds navn eller lignende. Du skal være kreative og bruge unikke hashtags, der trender i eksempelvis det område, som du ønsker at markedsføre dig i.

Mange virksomheder begår den fejl, at de skriver en lang tekst i deres opslag, og derefter indsætter få hashtags. Vi anbefaler dig, at selve dit opslag kun skal bestå af din video eller dit billede og en tekst på max 10 ord. Men hvad så med hashtags? Jo, dine hashtags skriver du efterfølgende i den allerførste kommentar under dit opslag, og skriv gerne 20-30 forskellige unikke og relevante hashtags for at nå ud på mediet.

Vis personlighed igennem Instagram Stories

En anden god funktion Instagram har, er deres Instagram Stories. Ved hjælp af Instagram Stories kan du nå ud til dine følgere på en personlig måde. Rigtig mange virksomheder kan dog have svært ved at vide, hvordan de skal gribe denne funktion an. Vi mener, at det blot handler om, at du skal dokumentere din dagligdag i virksomheden. Vis altså hvem, der er bagved virksomheden, og hvorfor din virksomhed er fed.

Vi anbefaler klart, at du skal begynde at bruge Instagram til din markedsføring. Begynd målrettet at fokusere dit organiske indhold herhen og opbyg en loyal gruppe af følgere via mediet.

 

Del:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *