VIDEO: Hvilke sociale medier passer til din virksomhed?
Du har sikkert gjort dig mange tanker om, hvilke sociale medier som din virksomhed skal være aktiv på. Når du skal vælge de sociale medier, som din virksomhed skal befinde sig på, afhænger det meget af dine kunder og potentielle kunder. Du skal altså fra start afklare, hvor din målgruppe bruger deres tid.
Man kan groft sagt sige, at brugerne på medierne Snapchat og Instagram typisk er under 30 år. Hvorimod Facebook rammer et bredere samt ældre segment, da deres aldersgruppe primært er mellem 20-70 år. Så hvis din målgruppe hovedsageligt er folk over 30 år, kan det være at et medie som Snapchat, ikke er ideelt for din virksomhed. Ud fra din målgruppe kan du derfor vurdere, hvilke sociale medier, der er værd at bruge tid og penge på.
Men hvorfor kan du ikke bare være på alle de sociale medier?
I bund og grund kan du godt udarbejde en digital markedsføring på flere forskellige medier. Det har både sine fordele og ulemper ed-hrvatski.com. Fordelen kan være, at selvom din målgruppe måske ikke på nuværende tidspunkt befinder sig på de sociale medier, er der mulighed for, at det kan nå at ske. Der er tit set en sammenhæng i, at forældre og bedsteforældre opretter sig på de samme sociale medier som deres børn og børnebørn.
En af ulemperne kan dog være, at du producerer en masse godt indhold men, at du ikke får ramt din målgruppe. Det kan sammenlignes med en pistol, der skyder ud til alle retninger.
At reklamere på de sociale medier kan sammenlignes med en stor kanon, hvor vi putter budskaber ned i, og så skal der sigtekorn på for at ramme dem vi ønsker.
Det er naturligvis ikke kun Facebook, Instagram og Snapchat, som din virksomhed kan gøre brug af. Andre sociale medier kunne eksempelvis være LinkedIn og YouTube.
Et medie som LinkedIn er smart, idet mange unge anvender platformen til, at søge praktikplads, job og lignende. Hvis du er interesseret i at lære mere om markedsføring på LinkedIn så læs vores blogpost omkring dette.
Et andet medie som du kan benytte, er YouTube. YouTube har Pre Roll Ads, som er internettets svar på tv-reklamer. Disse er dog dyre, og kan for mange mennesker virke generende.