VIDEO: Hvilken betydning har ændringen af Facebooks algoritme for dig med en virksomhedsside?
I starten af januar 2018 kom Facebook med en officiel meddelelse om, at deres algoritme bliver ændret. Ændringen af Facebooks algoritme har en stor betydning for alle brugerne på mediet, men især også for virksomhedsejere eller marketingsmedarbejdere, der administrerer en Facebook virksomhedsside polska-ed.com.
Facebooks algoritme gør at færre ser dine opslag
Rigtig mange virksomhedsejere, marketingsmedarbejdere eller lignende antager fejlagtigt, at opslagene på deres virksomhedsside vil blive set af alle sidens følgere og flere til. Før algoritmens ændring så ca. 20-100 ud af 1000 brugere opslag fra en virksomhedsside. Og dette tal er blot blevet endnu mindre efter den nye ændring i algoritmen. Det er meget tankevækkende, og har en stor betydning for, hvordan du driver din digitale markedsføring på Facebook.
Det er derfor meget vigtigt som administrator for en virksomhedsside at være klar over hvad Facebooks algoritme er, og hvad ændringen betyder for virksomhedssiden på Facebook.
Facebook ønsker at blive mere relevant for deres brugere
Algoritmen sorterer altså i Facebooks indhold, og viser kun de opslag, der har relevans for den enkelte bruger. Fremadrettet vil Facebook opprioritere mere relevant indhold, og brugerne vil primært få vist opslag fra venner, familiemedlemmer og grupper. Ændringen i algoritmen betyder derfor også, at mange virksomheder vil få sværere ved at nå ud til deres følgere via ubetalte opslag.
Drop Facebook Boost! Brug Facebook Business Manager!
Som regel er målet med en virksomhedsside på Facebook at få dine opslag ud til så mange brugere som muligt og derved skabe opmærksomhed. Det er derfor også en rigtig god idé at bruge Facebook på et mere professionelt plan, så du kan markedsføre din virksomhed ordentligt. Mange tror, at de kan anvende Boost-funktionen på virksomhedens opslag, men det er desværre ikke nok. Du kan læse mere om Facebook opslag og Boost-funktionen her.
Det kan være, at de ubetalte opslag på din virksomhedsside har været nok. Men på grund af ændringen i algoritmen skal du overveje, hvordan du fortsat vil bruge Facebook som en del af din markedsføring.
Vi mener, at du skal bruge Facebooks forretningssektion kaldet Facebook Business Manager. Facebook Business Manager giver dig muligheden for at opsætte kampagner rettet direkte mod den ønskede målgruppe. Vi anbefaler altså, at du begynder at bruge lidt penge på din markedsføring på Facebook. Pengene er godt givet ud, da du på denne måde sikrer dig en plads på din målgruppes News Feed.
Forretningssektionen – Facebook Business Managers mange muligheder for annoncering og så videre!